Το Πανεπιστήμιο πρέπει να έχει κανόνες φύλαξης, ποιος μπαίνει και ποιος βγαίνει στο χώρο του, είπε σήμερα από το βήμα της Βουλής η υπ. Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου, και διευκρίνισε πως αυτή η ευθύνη είναι των φοιτητών και των καθηγητών.
«Οι φοιτητές οι οποίοι λειτουργούν κόντρα στους κανόνες του Πανεπιστημίου, είπε η υπ. Παιδείας, πρέπει να έχουν παιδαγωγικές επιπτώσεις, όχι
αστυνομικές. Δεν είναι δυνατόν , τόνισε η κ. Διαμντοπούλου, η χώρα μας σήμερα να λέει «αδυνατούμε να λύσουμε το θέμα των Πανεπιστημίων και έλα, Εισαγγελέα και Αστυνομικέ Διευθυντή, σε κάθε Πανεπιστήμιο, σε κάθε χώρα να μας λύσεις όλα αυτά τα ζητήματα».
Η υπουργός Παιδείας αναφερόμενη στο σημερινό σύστηνα διοίκησης των ΑΕΙ είπε πως « είναι δομημένο έτσι ώστε να μην είναι δυνατή η διοίκηση».
«Δεν είναι διοικήσιμα τα πανεπιστήμια με αυτό τον τρόπο, δεν είναι διοικήσιμα τεχνολογικά ιδρύματα, γι’ αυτό έχουμε τα προβλήματα που έχουμε και τα αποτελέσματα που έχουμε. Τα συνταγματικά ζητήματα θα τα εξετάσουν και θα μας πουν την άποψή τους οι συνταγματολόγοι» υπογράμμισε η κ. Διαμαντοπούλου.
Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΤΑΛΙΑΔΟΥΡΟΣ:Κυρία Υπουργέ, η εισβολή και κατάληψη των χώρων της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών από εκατοντάδες μετανάστες και εξωπανεπιστημιακούς υποστηρικτές τους που ήρθαν από την Κρήτη στην Αθήνα γι’ αυτό ακριβώς το σκοπό, δηλαδή να θέσουν δια της κατάληψης τα αιτήματά τους στην Κυβέρνηση, έθεσε και ανέδειξε έντονα το θέμα του πανεπιστημιακού ασύλου.
Το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο σοβαρό κι επικίνδυνο, γιατί αν και η Κυβέρνηση είχε ενημερωθεί έγκαιρα από την Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Αθηνών και από την Κοσμητεία της Νομικής Σχολής για τις προθέσεις των μεταναστών και είχε ζητηθεί η προστασία του Ιδρύματος, εντούτοις η Κυβέρνηση ουσιαστικά αδιαφόρησε και επέτρεψε την κατάφορη παραβίαση των χώρων του Ιδρύματος, την παραβίαση του ακαδημαϊκού ασύλου.
Η παραβίαση αυτή και η κατάληψη των χώρων των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της πατρίδας μας, συντελεί στη υποβάθμιση της ακαδημαϊκής λειτουργίας των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ και διασύρει κατά τρόπο κατάφορο το Ελληνικό Πανεπιστήμιο διεθνώς.
Η κατάληψη αυτή ανέδειξε ουσιαστικά το ζήτημα της προστασίας των χώρων των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων τόσο προληπτικά όσο και κατασταλτικά.
Γι’ αυτούς τους λόγους ερωτώ την κυρία Υπουργό: Γιατί η Κυβέρνηση δεν έλαβε, πρώτον, προληπτικά τα αναγκαία μέτρα για την προστασία του κτιρίου της Νομικής Σχολής, εάν και είχε εγκαίρως ενημερωθεί γι’ αυτό; Και δεύτερον, τι μέτρα προτίθεται η Κυβέρνηση να λάβει, ώστε να επιλύσει τα προβλήματα που ανακύπτουν από τέτοιες παραβιάσεις του ακαδημαϊκού χώρου των Ιδρυμάτων, παραβιάσεις που έχουν ως αποτέλεσμα να πλήξουν την ελευθερία της έρευνας, της διδασκαλίας, την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών μέσα στα Πανεπιστήμια και οδηγούν ουσιαστικά σε εκφυλισμό της έννοιας του πανεπιστημιακού ασύλου;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε τον κ. Ταλιαδούρο.
Η Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κα Άννα Διαμαντοπούλου έχει το λόγο.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, το συγκεκριμένο γεγονός στο οποίο αναφέρεστε, δεν ανέδειξε κάτι που δεν ξέραμε. Η κατάσταση που επικρατεί στα ελληνικά Πανεπιστήμια είναι γνωστή και είναι πολλά τα γεγονότα τα οποία θα μπορούσαμε όλοι να περιγράψουμε.
Ξέρουμε πολύ καλά ότι η Σύνοδος των Πρυτάνεων δεν γίνεται ποτέ μέσα σε πανεπιστημιακό χώρο. Γίνεται σε ξενοδοχεία και σε χώρους εκτός πανεπιστημίου. Ξέρουμε καλά ότι είναι πολύ σύνηθες γεγονός να προπηλακίζονται καθηγητές σε ώρα μαθήματος ή στα ίδια τους τα γραφεία. Ξέρουμε ότι υπάρχουν συγκρούσεις ακραίες μέσα στο Πανεπιστήμιο, που οδηγούν ανθρώπους στα νοσοκομεία, όπως το ότι είναι αδύνατον άνθρωποι οι οποίοι δεν είναι της αρεσκείας μειοψηφιών όσον αφορά τις ιδέες τους, να δίνουν έστω και απλή διάλεξη. Αυτά είναι όλα γεγονότα τα οποία είναι γνωστά. Και είναι γνωστά εδώ και χρόνια. Δεν χρειαζόταν, λοιπόν, κανένα συγκεκριμένο γεγονός για να αναδείξει κάτι περισσότερο.
Αυτό που έγινε, όμως, με τη συγκεκριμένη κίνηση η οποία έχει πρωταγωνιστές, είναι ότι εν μέσω μιας βαθειάς κρίσης με πολλαπλά προβλήματα και οικονομικά και κοινωνικά και πολιτικά έγινε μια σαφής και οργανωμένη προσπάθεια με τον πλέον εκρηκτικό τρόπο να συνδεθούν δυο ζητήματα: το θέμα της παράνομης μετανάστευσης, το οποίο πραγματικά είναι ένα θέμα με εκρηκτικές διαστάσεις και το θέμα του πανεπιστημιακού ασύλου.
Ήταν, λοιπόν, σαφές κατά την άποψή μου ότι υπήρχε σχέδιο, ότι η συγκεκριμένη κίνηση το συγκεκριμένο χρόνο και με το συγκεκριμένο τρόπο, η συσσώρευση τριακοσίων και πλέον ανθρώπων μέσα σε μια αίθουσα του πανεπιστημιακού ασύλου και η ταυτόχρονη κινητοποίηση ομάδων της Αριστεράς μέσα στα πανεπιστήμια, συγκεκριμένων ομάδων του πανεπιστημιακού χώρου και εκτός πανεπιστημιακού χώρου, είχε ένα συγκεκριμένο στόχο. Να το πω απλά; Να γίνει αίμα και άμμος στην Αθήνα εκείνο το βράδυ ή τα επόμενα βράδια. Δεν μπορεί, λοιπόν, κανείς να μη λαμβάνει υπ' όψιν και τη χρονική στιγμή και τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να αντιμετωπίζεται ένα θέμα.
Απάντησε στο πρώτο μέρος της ερώτησής σας ο κύριος Υπουργός Προστασίας του Πολίτη που ήταν εδώ πριν. Η απάντηση, όμως, της Κυβέρνησης σε αυτό το μείζον θέμα, δηλαδή, στη σωστή ακαδημαϊκή λειτουργία του πανεπιστημίου, είναι κάτι πολύ συνολικότερο από το να πάρουμε αφορμή από ένα γεγονός και την επικαιρότητα και να οδηγηθούμε αμέσως σε μια επίλυση του με το συγκεκριμένο τρόπο.
Κύριε συνάδελφε, επειδή έχετε κάνει Υφυπουργός Παιδείας και σε όλες τις τοποθετήσεις σας διακρίνεστε και από ηρεμία και από σωφροσύνη, νομίζω ότι θα συμφωνείτε πως ήρθε η στιγμή τώρα πια να αντιμετωπίσουμε με ένα ριζοσπαστικό και μόνιμο τρόπο το θέμα λειτουργίας των Πανεπιστημίων και των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων. Δεν είναι ένα μεμονωμένο θέμα.
Αγαπητέ κύριε συνάδελφε, θα σας πω το εξής: Την επόμενη μέρα -συζητήθηκε στη Βουλή- μπήκαν φοιτητές και σταμάτησαν την εξέταση σε ένα συγκεκριμένο μάθημα, στο Εμπορικό Δίκαιο. Για φανταστείτε, να έχουμε ένα Πανεπιστήμιο που για να λύσει κάθε ζήτημά του, φωνάζει τον αστυνομικό να μπει μέσα και να συνεχίσει τις εξετάσεις ή τον εισαγγελέα. Είναι δεκάδες τα θέματα που τίθενται κάθε μέρα και σε όλες τις δημοκρατικές χώρες του κόσμου λύνονται διαφορετικά.
Το Πανεπιστήμιο πρέπει να έχει κανόνες φύλαξης. Ποιος μπαίνει και ποιος βγαίνει στο Πανεπιστήμιο, πρέπει να γίνεται σύμφωνα με κανόνες. Είναι των φοιτητών και των καθηγητών. Οι φοιτητές οι οποίοι λειτουργούν κόντρα στους κανόνες του Πανεπιστημίου, πρέπει να έχουν παιδαγωγικές επιπτώσεις, όχι αστυνομικές. Δεν είναι δυνατόν η χώρα μας σήμερα να λέει «αδυνατούμε να λύσουμε το θέμα των Πανεπιστημίων και έλα, Εισαγγελέα και Αστυνομικέ Διευθυντή, σε κάθε Πανεπιστήμιο, σε κάθε χώρα να μας λύσεις όλα αυτά τα ζητήματα που είπα πριν».
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Υπουργού)
Η πρόταση την οποία έχουμε καταθέσει αφορά τη ριζική αλλαγή του μοντέλου. Όσον αφορά και τη διοίκηση του Πανεπιστημίου, το οποίο πρέπει να είναι δημόσιο και αυτοδιοίκητο, γιατί σήμερα δεν είναι αυτοδιοίκητο, το Υπουργείο έχει πολύ μεγάλη παρέμβαση, σε βαθμό που δεν κάνει εφικτή και δυνατή την ευελιξία και τη δημιουργία του Πανεπιστημίου.
Και βεβαίως –και νομίζω ότι θα έρθει η στιγμή να το συζητήσουμε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων- να εξηγήσουμε τι είναι το αυτοδιοίκητο, γιατί εδώ υπάρχουν πολλοί οι οποίοι ταυτίζουν το δήμο με το Πανεπιστήμιο, το δήμαρχο με τον Πρύτανη ή τη λειτουργία της Βουλής και τη λειτουργία ενός Υπουργού με τη λειτουργία του Πανεπιστημίου και τη λειτουργία του Πρύτανη.
Αυτά είναι αυθαίρετες και μεμονωμένες ερμηνείες του αυτοδιοίκητου. Αυτοδιοίκητο πανεπιστήμιο σημαίνει ότι ορίζει μόνο του τη διοίκηση και το σχεδιασμό του, αλλά ταυτόχρονα λογοδοτεί στην κοινωνία. Το πανεπιστήμιο δεν είναι μια εσωτερική διαδικασία μόνο των φοιτητών και των πανεπιστημιακών.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Κυρία Υπουργέ, τα υπόλοιπα στη δευτερολογία σας.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων):Ολοκλήρωσα, κύριε Πρόεδρε.
Θεωρώ, λοιπόν, ότι και με αφορμή αυτό το γεγονός, είναι η στιγμή να συζητήσουμε σε βάθος την αλλαγή της λειτουργίας των πανεπιστημίων.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε την κυρία Υπουργό.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι έχω την τιμή να ανακοινώσω στο Σώμα ότι από τα άνω δυτικά θεωρεία παρακολουθούν τη συνεδρίαση επτά σπουδαστές και σπουδάστριες της δημοσιογραφίας του Ιδιωτικού ΙΕΚ ΔΟΜΗ.
Η Βουλή τους καλωσορίζει.
(Χειροκροτήματα από όλες τις πτέρυγες της Βουλής)
Το λόγο έχει ο κ. Ταλιαδούρος για τη δευτερολογία του.
Ορίστε, κύριε Ταλιαδούρο, έχετε το λόγο.
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΤΑΛΙΑΔΟΥΡΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Είπε η κυρία Υπουργός ότι υπήρχε σχέδιο γι' αυτό το θέμα της κατάληψης. Ο κύριος Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, όμως, προηγουμένως, στην ερώτηση του κ. Νάκου, δεν απάντησε γιατί η αστυνομία προληπτικά και έξω από τους χώρους του Πανεπιστημίου δεν έλαβε όλα εκείνα τα μέτρα για να εμποδίσει τους μετανάστες να μπουν στη Νομική Σχολή.
Ο θεσμός του ασύλου έτσι καταπατάται και είναι προκάλυμμα παρανόμων ενεργειών. Ο θεσμός του ασύλου είναι για την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, της έρευνας, της διδασκαλίας και έτσι πρέπει να παραμείνει και όχι αυτή η έρευνα, αυτή η διδασκαλία, αυτή η ελεύθερη έκφραση από ορισμένους να μην επιτρέπεται να γίνεται.
Εμείς, ως Κυβέρνηση το 2007 επιχειρήσαμε με τη διάταξη του άρθρου 3 του ν.3549 να βάλουμε κάποιους κανόνες σε ό,τι αφορά το άσυλο και είπαμε ότι καλύπτει μόνο τους χώρος που γίνεται η έρευνα και η διδασκαλία, είπαμε ότι αρμόδιο όργανο δεν είναι μία ad hoc τριμελής επιτροπή που απαιτείται ομοφωνία, αλλά το Πρυτανικό Συμβούλιο με πλειοψηφία και γίνεται παρουσία εκπροσώπου δικαστικής αρχής ή επέμβασης της δημόσιας δύναμης. Αυτό ήταν ένα πρώτο βήμα. Δυστυχώς δεν εψηφίσθη από την τότε αντιπολίτευση.
Χρειάζεται σήμερα, και με τα θέματα που είπατε πριν, ένα βήμα ακόμα. Εμείς καταθέσαμε μία τροπολογία γι’ αυτό το θέμα. Δεν έγινε δεκτή και είπατε ότι θα φέρετε για συζήτηση προτάσεις στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για το πώς όλο το θέμα πανεπιστημιακού ασύλου θα αντιμετωπιστεί κατά τρόπο που να διαφυλάσσεται το κύρος των ιδρυμάτων. Είμαστε ανοικτοί σ' αυτή τη συζήτηση και σε αυτό το διάλογο.
Θα ήθελα, όμως, να επισημάνω ότι στον ίδιο νόμο προβλέπεται και στο άρθρο 4 δυνατότητα προληπτικής προστασίας όπου τα ιδρύματα, μέσω του εσωτερικού τους κανονισμού, θα μπορούν να θεσμοθετήσουν κάποια όργανα φύλαξης, ακριβώς διότι δεν μπορεί να έρχεται η αστυνομία ανά πάσα στιγμή μέσα στα ιδρύματα όταν γίνονται κάποια θέματα, όπως τα είπατε πιο πριν.
Θα μπορούσαμε, λοιπόν, ύστερα από διάλογο του Υπουργείου, της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων και των ιδρυμάτων να δούμε πώς μπορούμε αυτή τη διάταξη στο άρθρο 4 του ιδίου νόμου να την ενεργοποιήσουμε και να υπάρχει μία μορφή προληπτικής προστασίας των ιδρυμάτων για να αποφεύγονται αυτά τα φαινόμενα, να λογοδοτούν στο ίδιο το Πανεπιστήμιο, στις ίδιες τις πανεπιστημιακές αρχές. Ήδη τριάντα πέντε πανεπιστημιακοί της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με δήλωσή τους, που έκαναν τις προηγούμενες ημέρες, αναφέρθηκαν σε αυτό το θεσμό και σ' αυτή τη δυνατότητα προστασίας του ιδρύματος από τα ίδια τα ιδρύματα με δικό τους σώμα προστασίας.
Τέλος, θα ήθελα να πω ότι θα πρέπει σήμερα –όταν λέω σήμερα, εννοώ άμεσα- να λάβουμε αποφάσεις γι’ αυτό το θέμα και να μην το αφήνουμε για ρυθμίσεις στο μέλλον σε συνδυασμό με άλλες ενδεχόμενες αλλαγές των ιδρυμάτων και ούτε, όπως διάβασα κάπου, να το αναθέσουμε σε κάποιο άλλο όργανο, το Συμβούλιο των Πανεπιστημίων, το οποίο πάλι θα έχει τα ίδια προβλήματα και τα ίδια ζητήματα για να λάβει αποφάσεις, όπως έχουν σήμερα οι Πρυτάνεις. Αφήστε δε που -θα τα πούμε αυτά όταν έρθει το σχετικό νομοσχέδιο- και η ίδρυση αυτού του Συμβουλίου εγείρει και ζητήματα συνταγματικότητας.
Συνεπώς, θα πρέπει γρήγορα, αύριο εί δυνατόν, να γίνει συζήτηση με όλους τους αρμόδιους φορείς της ακαδημαϊκής κοινότητας, ώστε να βρούμε τις καλύτερες δυνατές λύσεις.
Είναι ώριμες οι συνθήκες. Η κοινωνία το ζητάει, οι πολίτες το ζητούν, οι φοιτητές το θέλουν να βρεθούν τρόποι τα Ιδρύματα να μην καταλύονται, να μην παραβιάζονται από τέτοιες περιπτώσεις ώστε να σταματάει η έρευνα, η διδασκαλία και η πρόοδος των φοιτητών.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε τον κ. Ταλιαδούρο.
Η Υπουργός κυρία Διαμαντοπούλου έχει το λόγο για να δευτερολογήσει.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, τις τελευταίες μέρες η συζήτηση στη Βουλή, με αφορμή την τροπολογία που κατέθεσε η Νέα Δημοκρατία -και μάλιστα κατεπείγουσα τροπολογία σ’ ένα νομοσχέδιο οικονομικού περιεχομένου- για το θέμα της κατάργησης του ασύλου και όχι μόνο, αλλά και η ομιλία του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας και δηλώσεις στελεχών, δείχνουν το come back της Δεξιάς του παρελθόντος μας, αστυνομία, εισαγγελέας, ρόπαλα, τη λειτουργία των πανεπιστημίων μ' αυτό τον τρόπο και το δημόσιο λόγο κοντά σε μία τάξη και ασφάλεια που ξεφεύγει από μία κοινωνία που πρέπει να λειτουργήσει με διαφορετικούς θεσμούς.
Χαίρομαι, κύριε Ταλιαδούρο, που διαχωρίσατε τη θέση σας με την τοποθέτησή σας από αυτές τις ακραίες τάσεις και θέσεις. Έχουμε όλη αυτή τη δυνατότητα και θεωρώ πολύ θετικό ότι είστε έτοιμος και εσείς να συζητήσουμε σε βάθος αυτές τις αλλαγές.
Οι προτάσεις που έχουν γίνει αφορούν και αγγίζουν τον πυρήνα του προβλήματος, γιατί οι διοικούμενοι ενός χώρου εκλέγουν αυτόν που θα τους διοικήσει, ο οποίος καλείται να τους ελέγξει ενώ τον έχουν ψηφίσει. Αυτό το μοντέλο διοίκησης είναι αδύνατον να λειτουργήσει. Δεν μας φταίει ούτε ο άλφα πρύτανης ούτε το βήτα πρυτανικό συμβούλιο.
Όλο το σύστημα είναι δομημένο έτσι ώστε να μην είναι δυνατή η διοίκηση. Δεν είναι διοικήσιμα τα πανεπιστήμια με αυτό τον τρόπο, δεν είναι διοικήσιμα τεχνολογικά ιδρύματα, γι’ αυτό έχουμε τα προβλήματα που έχουμε και τα αποτελέσματα που έχουμε. Τα συνταγματικά ζητήματα θα τα εξετάσουν και θα μας πουν την άποψή τους οι συνταγματολόγοι.
Αν επί της ουσίας συμφωνούμε ότι θέλουμε αυτοδιοίκηση από τα ίδια τα ιδρύματα και πρυτάνεις που να είναι διακεκριμένοι για τις ακαδημαϊκές τους επιδόσεις, τη διοικητική τους εμπειρία και το ακαδημαϊκό τους ήθος και δεν τους εμπλέκουμε με εκλογές, διαπλοκές και διαδικασίες σαν αυτές που έχουμε ζήσει, τότε θα βρούμε τους τρόπους και είμαστε πραγματικά ανοιχτοί σε κάθε πρόταση από όλα τα κόμματα, για να απαντήσουμε σ’ ένα από τα σημαντικότερα σήμερα ζητήματα της ελληνικής κοινωνίας που είναι η λειτουργία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
πηγή: esos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου